The Lancet, een van ‘s werelds meest gerenommeerde wetenschappelijke medische tijdschriften, publiceert op zaterdag 5 februari 2011 een artikel over de INCA-studie. Het artikel verschijnt in editie 377, op pagina 494–503.

INCA-studie in EenVandaag

EenVandaag zal uitgebreid aandacht besteden aan de INCA-studie en de resultaten van het onderzoek. Het wordt vandaag (vrijdag 4 februari), of op maandag 7 februari 2011  uitgezonden (afhankelijk van de situatie in Egypte).

UPDATE: de reportage van EenVandaag is inderdaad verschoven naar maandag 7 februari. Wel wordt er alvast vooruitgeblikt…

INCA-studie in The Lancet

Het volledige artikel vindt u hier:  Pelsser The Lancet 2011 Publication INCA study (Engelstalig) en de officiële samenvatting vindt u hier: Pelsser, Lancet Nederlandse samenvatting INCA.

Hier volgt een eenvoudige Nederlandstalige samenvatting van het artikel in The Lancet.

Nederlandse samenvatting

Onderzoeksopzet

100 kinderen met ADHD, waarvan de helft ook ODD had, werden verdeeld in een controlegroep en een dieetgroep. Tijdens de eerste fase van het onderzoek kreeg de controlegroep adviezen over gezonde voeding, de dieetgroep volgde gedurende 5 weken een individueel eliminatiedieet, een Restricted Elimination Diet (RED). Gedragsmetingen werden verricht door een kinderarts die geblindeerd was voor de groep waarin het kind zat. Bij alle kinderen werd twee of drie keer bloedonderzoek uitgevoerd.

Kinderen in de dieetgroep die gedragsverbeteringen vertoonden van minstens 40% (de responders) gingen na het RED verder met de tweede fase van het onderzoek. Twee verschillende groepjes van 3 voedingsmiddelen werden om de beurt toegevoegd aan het RED. De twee voedingsgroepjes (provocaties) werden door een diëtiste samengesteld, aan de hand van de resultaten van het bloedonderzoek: één provocatie bestond uit voeding waartegen een hoog antistofgehalte (IgG) werd gevonden in het bloed, de andere bestond uit laag-IgG voeding. Deze fase was “dubbelblind”: ouders en onderzoekers waren niet op de hoogte van de samenstelling van de groepjes.

Kinderen uit de controlegroep kregen na afloop van het onderzoek de mogelijkheid om te starten met het RED.

Resultaten

Aan het eind van het RED vertoonden 32/50 (64%) kinderen van de dieetgroep grote gedrags-verbeteringen, deze gedragsverbeteringen werden zowel door ouders als leerkrachten geconstateerd. Bij al deze kinderen was er na het RED geen sprake meer van ADHD. Dezelfde resultaten werden gevonden voor ODD, na het RED was bij 60% van de kinderen geen sprake meer van ODD. Bij de responders namen alle gedragsproblemen gemiddeld met 80% af. In de controlegroep was er geen verschil in het gedrag van de kinderen meetbaar.

Tijdens de tweede fase van het onderzoek reageerden de kinderen met gedragsverslechtering op beide provocaties, dus zowel op de hoog-IgG provocatie als op de laag-IgG provocatie.

Conclusie

Het is zinvol om een RED, uitgevoerd onder deskundige begeleiding, standaard toe te passen bij kinderen met ADHD en/of ODD, zodat onderzocht kan worden of ADHD/ODD veroorzaakt wordt door een voedselovergevoeligheid. Het is daarentegen niet zinvol om IgG-bloedonderzoek uit te voeren om vast te stellen op welke voedingsmiddelen een kind met ADHD reageert.

Sponsoring

  • Stichting Kind en Gedrag
  • Fonds Nuts Ohra
  • Stichting Kinderpostzegels Nederland
  • KF Hein Fonds