Nieuw wetenschappelijk onderzoek
Op dit moment worden plannen gemaakt voor nieuw onderzoek, zoals beschreven in hoofdstuk 9.6. van het proefschrift (pagina 194-202). Het gaat om het ’Vroegtijdig Interventie en Preventie-project’ (het VIP-project). Dit onderzoek zal zich vooral richten op jonge kinderen met ADHD, op het lange-termijn effect en het werkingsmechanisme van voeding, op het effect van voeding op andere psychiatrische stoornissen en op de invloed van voeding op lichamelijke klachten. Wij hopen dit onderzoek op te kunnen starten in een nieuw op te zetten ADHD-RED-Centrum, verbonden aan een universiteit.
Wellicht leidt dit nieuwe onderzoek tot het vinden van biomarkers (stoffen die zouden kunnen aangeven of voeding de oorzaak is van ADHD), waardoor in de toekomst misschien op een eenvoudige manier onderzocht kan worden óf kinderen op voeding reageren, en zo ja, op wélke voeding ze dan reageren. Hierdoor zou het PVG-onderzoek veel gemakkelijker kunnen worden.
Lees hieronder hoofdstuk 9.6. online (klik op “Expand” om het document in volledig scherm te lezen).
Hebt u geen Flash, of wilt u hoofdstuk 9.6. opslaan op uw computer, klik dan hier om het document als pdf te downloaden.






