Onderzoek 2000
In 2000 heeft het Centrum voor ADHD en Voeding een open pilotstudie afgerond naar de mogelijke invloed van voeding op het gedrag van kinderen met ADHD. Dit onderzoek werd gepubliceerd in Kind en Adolescent (zie literatuur).
Aan dit onderzoek namen 64 kinderen deel, die allen voldeden aan de criteria voor ADHD of ADHD-NOS. 58 van de 64 kinderen voltooiden het onderzoek: Zes kinderen stopten voortijdig omdat de ouders niet in staat waren het dieet consequent vol te houden. Vierendertig van de 58 kinderen (59%) vertoonden significante gedragsverbeteringen van meer dan 50% na de dieetinterventie. Al deze kinderen voldeden na het dieet niet meer aan de criteria voor ADHD en vertoonden normaal gedrag.
Dus bij 59% van de kinderen bleek de voeding de oorzaak te zijn van ADHD! Vierentwintig van de 58 kinderen (41%) vertoonden geen gedragsveranderingen: bij deze kinderen is verder onderzoek nodig naar andere oorzakelijke factoren, zoals leerproblemen of leerstoornissen. Wanneer geen oorzaak voor ADHD wordt gevonden of wanneer de oorzaak niet kan worden weggenomen (bijvoorbeeld wanneer er sprake was van ernstig zuurstoftekort bij de geboorte of van drugsgebruik tijdens de zwangerschap), is medicatie de aangewezen therapie.
Het moge duidelijk zijn dat het ADHD Research Centrum geen tegenstander is van medicijngebruik door kinderen met ADHD. Het Centrum is voor goed onderzoek naar de oorzaken van ADHD en andere gedragsstoornissen. Wanneer bijvoorbeeld uit het dieetonderzoek blijkt dat voeding niet de oorzaak is van de gedragsproblemen, dan worden deze kinderen doorverwezen voor verder onderzoek en/of voor medicatie.
Onderzoek 2002
In 2002 is een tweede oriënterend onderzoek afgerond naar de relatie tussen voeding en gedrag. Dit onderzoek werd gesubsidieerd door de Stichting Kinderpostzegels Nederland en begeleid door prof. dr. J.K. Buitelaar van de Radboud Universiteit Nijmegen. In dit onderzoek reageerde 62% van de deelnemende ADHD-kinderen significant op het dieet. Naast ADHD hadden veel kinderen ook andere gedragsstoornissen, zoals een oppositioneel opstandige gedragsstoornis. Tevens had een groot aantal kinderen last van lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, buikpijn, diarree, overmatige transpiratie en eczeem. Niet alleen ADHD, maar ook de andere gedragsstoornissen en de lichamelijke klachten reageerden zeer gunstig op de dieetinterventie.
Dit onderzoek werd gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) (zie literatuur).
Uit beide Nederlandse studies blijkt dat voeding een belangrijke oorzakelijke factor zou kunnen zijn van ADHD: gecontroleerd vervolgonderzoek naar het werkingsmechanisme en naar het lange-termijneffect van de voeding is zeker aan te bevelen. Mogelijk werkt voeding, bij kinderen die hiervoor gevoelig zijn, rechtstreeks in op het neurotransmittersysteem in de hersenen (vergelijk de werking van koffie, alcohol en drugs).
Onderzoek 2005
In 2005 is een onderzoek uitgevoerd bij 9 jongens met gedragsproblemen die wonen in de Hoenderloo-groep, een jeugdzorginstelling. Na het dieet was het medicijngebruik met 75% verminderd, terwijl het gedrag van de jongens beter was dan vóór het dieet.
Onderzoek 2006
In juli 2006 is een gecontroleerd onderzoek afgerond. De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in European Child and Adolescent Psychiatry, een internationaal wetenschappelijk tijdschrift. Uit dit onderzoek blijkt dat de effecten van voeding op ADHD net zo groot zijn als in eerder uitgevoerd Nederlands onderzoek (Nederlands tijdschrift voor Geneeskunde, 2002).
Klik hier voor de publicatie van het onderzoek in European Child and Adolescent Psychiatry) (PDF, 215 KB)
Onderzoek 2008
Als vervolg op het gecontroleerde onderzoek dat net is afgerond, zal eind 2008 de INCA (Impact of Nutrition on Children with ADHD) - studie starten. Aan de INCA-studie zullen kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar deel mogen nemen. Alle andere kinderen kunnen deelnemen aan het doorlopende onderzoek.
Bij de INCA-studie zullen de volgende artsen en hoogleraren betrokken zijn:
Drs. J. Toorman, kinderarts (Catharina-ziekenhuis, Eindhoven)
-
Drs. R. Rodrigues Pereira, kinderarts (Medisch Centrum Rijnmond Zuid, Rotterdam)
-
Drs. T. Haagen, kinderarts, kinderneuroloog (Medisch Centrum VieCurie, Venlo)
-
Prof. Dr. A.E.J. Dubois, hoogleraar allergologie (Universiteit Groningen)
-
Prof Dr. H.F.J. Savelkoul, hoogleraar immunologie (Wageningen Universiteit)
-
Prof. Dr. J.K. Buitelaar, hoogleraar psychiatrie (Radboud Universiteit Nijmegen)
Er zullen tijdens de INCA-studie twee dingen onderzocht worden:
1. Bij welke kinderen met ADHD speelt voeding een rol
2. Wat is het werkingsmechanisme van voeding bij kinderen met ADHD.
Wanneer de startdatum van de INCA-studie bekend is, zal dit op deze site vermeld worden.
Het is op dit moment wel mogelijk om uw kind voor het doorlopende onderzoek aan te melden, helaas moet u dan wel rekening houden met enige wachttijd. Binnenkort zal een nieuw centrum geopend worden in Rotterdam. Vanaf september kunt u ook daar terecht. Het is mogelijk om uw kind daar nu al voor aan te melden.
<< Literatuur
>> Onderzoek 2008

