De afgelopen jaren is het ADHD Research Centrum regelmatig in het nieuws gekomen.
In kranten, tijdschriften en op radio en televisie werd enthousiast gereageerd op de onderzoeken. Een overzicht.

ADHD Research Centrum op televisie



10 November 2009: Teleac, 'Helder' over ADHD.

Get Microsoft Silverlight

Of bekijk de uitzending op de website van Teleac

RTLnieuws, juli 2008 (bekijk hier de uitzending)
De Stichting Farmaceutische Kengetallen, SFK, heeft vastgesteld dat dit jaar 726.000 keer ADHD-pillen als Ritalin, Strattera en Concerta zullen worden verstrekt. Dat is 16% meer dan vorig jaar, en maar liefst 249% meer dan in 2002. Toen werden de middelen 207.521 keer verstrekt.
JongensHet blijkt dat van de 90.000 mensen die ADHD-middelen slikken, het overgrote deel jongens onder de 18 jaar zijn. Volgens deskundigen tonen de cijfers aan dat er steeds meer en ook langer medicijnen tegen de gedragsstoornis worden voorgeschreven.

Te makkelijk
Prof. Jan Buitelaar, psychiater aan het UMC St. Radboud, zegt dat er veel te makkelijk naar de pillen wordt gegrepen. Medicijnen onderdrukken alleen het drukke gedrag maar pakken niet de oorzaak aan. "Als je de medicijnen stopt, vallen de kinderen vaak weer terug. Ook de langetermijneffecten zijn niet duidelijk", zegt Buitelaar. Hij vindt dat er meer moet worden gekeken naar andere behandelingen, zoals diëten en hersentrainingen.

(lees verder / bekijk hier de uitzending)

EenVandaag 2008: Op 1 april 2008 werd in de uitzending van EenVandaag aandacht besteed aan de INCA-studie. Dit onderzoek naar de invloed van voeding op ADHD zal van start gaan wanneer de financiering rond is. Zie www.eenvandaag.nl of klik hier om direct de uitzending online te bekijken.

"Bij ons thuis" (Teleac). Mike vertelt hoeveel baat hij heeft gehad bij het PVG-dieet, waar hij nu bijna mee klaar is.



Bij SBS 6 (Hart van Nederland).


Weer in de studio van "Bij ons thuis" (Teleac). Negen kinderen met gedragsstoornissen die zo ernstig zijn dat ze in een behandelinrichting wonen, zijn na het volgen van het PVG-dieet rustiger, aanspreekbaar en minder aggressief.



ADHD Research Centrum op de radio

Radio 1 interview (27 november 2006)
Telefonisch interview op Radio 1 naar aanleiding van de publicatie van de resultaten van het nieuwe onderzoek naar het verband tussen adhd en voeding bij kinderen. Luister hier naar de Radio 1 uitzending.

Vara Radio Kassa: ADHD aanpakken met speciaal dieet (maandag 18 december 2006)
Veel kinderen met ADHD vertonen druk gedrag omdat ze niet goed eten. Dat blijkt uit onderzoek van het ADHD research centrum. Onderzoekster Lidy Pelsser toonde aan, dat een speciaal dieet kinderen met ADHD weer rustig maakt. De kinderen zouden een ‘dieet-onderzoek’ moeten doen om te ontdekken van welk voedingsmiddel ze zo druk worden. Verslaggever Jan Peels bezocht een gezin dat het dieet heeft gevolgd. Luister de VARA Radio Kassa uitzending terug.

 

Onderzoek naar ADHD wint Nationale Kinderkroon 2007

De Nationale Kinderkroonjury 2007 heeft op dinsdag 29 mei het onderzoek naar adhd van Stichting Kind en Gedrag tot winnaar van de Nationale Kinderkroon 2007 uitgeroepen. Deze onderscheiding wordt jaar­lijks uitgereikt aan het beste project dat Kinderpost­zegels financieel steunt. Klik hier voor het nieuwsbericht.

 

Kranten over het ADHD Research Centrum

In plaats van pillen...
(Telegraaf, 28 maart 2009)
Klik hier voor het artikel (PDF-formaat, opent in nieuw venster)
Prijs Nationale Kinderkroon 2007.
(NRC, 2 juni 2007)
Klik hier voor het artikel (PDF-formaat, opent in nieuw venster)
Driekwart van de kinderen met ADHD kan van zijn symptomen bevrijd worden dankzij een aangepast dieet...
(Algemeen Dagblad, 27 november 2006)
Klik hier voor het artikel (gif-formaat, opent in nieuw venster)
Dieet kan ADHD verhelpen
(Spits, 30 oktober 2006)
Klik hier voor het artikel (jpg-formaat, opent in nieuw venster)

Dieet als behandeling ADHD
(Metro, 7 juli 2006)
Klik hier voor het artikel (gif-formaat, opent in nieuw venster)



Tijdschriften over het ADHD Research Centrum


Is ADHD een overgevoeligheidsreactie?
(OverGevoeligheden, september 2008)
Klik hier voor het artikel (PDF)
Minder druk door een dieet
(J/M, november 2006)
Klik hier voor het artikel (PDF)
"Door een speciaal dieet verdwenen de woedeaanvallen van mijn dochter als sneeuw voor de zon"
(Margriet nr. 44, 2006)
Klik hier voor het artikel (PDF)
ADHD, een psychiatrisch en een alergologisch probleem
(Kind en Adolescent Praktijk, december 2005)
Klik hier voor het artikel (PDF)
Geen Hollandse pot voor Xiu Li
(Wereldkinderen, 2005)
Klik hier voor het artikel (PDF)
Een drukke jongen met rare tics
(Libelle nr. 36, 2003)
Klik hier voor het artikel (PDF)
"Hij heeft ADHD, maar dankzij zijn dieet is hij nu aanspreekbaar en gewoon een lief kind"
(Margriet nr. 31, 2003)
Klik hier voor het artikel (PDF)