ADHD en voeding: onzin?
Het is wetenschappelijk aangetoond dat voeding een oorzaak van ADHD kan zijn, dus het moge duidelijk zijn dat de relatie tussen voeding en gedrag geen onzin is. Door het Pelsser RED Centrum (voorheen het ADHD Research Centrum) zijn meerdere wetenschappelijk onderzoeken uitgevoerd. Voordat ze met het onderzoek startten, voldeden alle deelnemende kinderen aan de criteria voor ADHD. Tijdens alle onderzoeken werd gedurende korte tijd een eliminatiedieet gevolgd.
60-70% van alle deelnemende kinderen reageerde significant op het dieet.
Al deze kinderen vertoonden gedragsverbeteringen van meer dan 40% en voldeden na de dieetinterventie niet meer aan de criteria voor ADHD. Niet alleen de ouders, maar ook de leerkrachten zagen deze verbeteringen!
De klachten komen weer terug op het moment dat deze kinderen weer alles eten. Het blijven dus kinderen met aanleg voor ADHD.
Een overzicht van buitenlandse onderzoeken naar ADHD en voeding treft u aan in een artikel van prof. L.E. Arnold (‘Treatment alternatives for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)’, Journal of Attention Disorders, Vol. 3(1):30-48 (1999)). Hij onderzocht de effecten van diverse behandelmethodes van ADHD, onder andere medicatie, gedragstherapie en dieetinterventie. Prof. Arnold geeft aan dat de relatie tussen voeding en ADHD overtuigend dubbelblind en placebo-gecontroleerd bewezen is.
In Engeland wordt door prof. dr. E. Taylor, een gerenommeerd kinderpsychiater, een standaard behandelprotocol geadviseerd voor kinderen met ADHD. Ook dieetinterventie wordt genoemd in het protocol. Aangegeven wordt dat dieetinterventie vooral zinvol kan zijn als de betreffende kinderen lichamelijke klachten hebben, zoals buikpijn, diarree, hoofdpijn, veel zweten, bloedneuzen, enzovoort. Ook bij kinderen bij wie in de familie een of meerdere personen last hebben van allergieën, wordt dieetinterventie aanbevolen.
Aan ouders wordt altijd afgeraden om zelf te gaan experimenteren met voeding. Daarvoor is de materie te ingewikkeld.
Het Pelsser RED Centrum is absoluut geen tegenstander van medicatie, maar een voorstander van goed onderzoek naar de oorzaak van gedragsproblemen en ADHD. Sommige kinderen met ADHD zullen wellicht beter geholpen zijn met een dieet, andere met medicatie. Er zal ook een derde groep zijn waarbij een combinatie van dieet en medicatie de beste resultaten zal geven. Gezien de overtuigende bewijzen voor de effectiviteit van het RED-dieet, verdient het aanbeveling om dieetonderzoek standaard toe te passen bij alle kinderen met ADHD van wie de ouders gemotiveerd zijn om het RED-dieet te volgen.






