Het Pelsser RED Centrum, voorheen het ADHD Research Centrum, doet sinds 1996 onderzoek naar de oorzaken van ADHD, waarbij de aandacht zich in eerste instantie richt op de relatie tussen voeding en gedrag.

Inmiddels zijn meerdere onderzoeken gepubliceerd, zowel in Nederlandse als in buitenlandse wetenschappelijke tijdschriften. In februari 2011 werden de resultaten van de INCA-studie (Impact of Nutrition on Children with ADHD) gepubliceerd in The Lancet.  

Uit dit onderzoek bleek dat ruim 60% van de deelnemende ADHD-kinderen met grote gedragsverbeteringen reageerde op het dieet dat tijdens het onderzoek werd gevolgd. Al deze kinderen voldeden na de dieetinterventie niet meer aan de criteria voor ADHD.

Verder wetenschappelijk onderzoek

Het is nu heel belangrijk om verder wetenschappelijk onderzoek te doen. Niet naar de vraag óf voeding van invloed is op het gedrag van kinderen met ADHD – dat het antwoord op die vraag ‘ja’ is, is inmiddels afdoende bewezen. Wél is het heel belangrijk om verder onderzoek te doen naar het werkingsmechanisme van voeding, zodat het onderzoekstraject in de toekomst wellicht makkelijker wordt. Wie weet kan in de toekomst met een eenvoudige laboratoriumtest bepaald worden of de ADHD van een specifiek kind veroorzaakt wordt door voeding, en, zo ja, welke voedingsmiddelen de problemen veroorzaken. Dan zou het hele dieettraject overbodig kunnen worden. Dit zou natuurlijk geweldig zijn. Tot het zover is, is het echter belangrijk om het onderzoek naar ADHD en voeding in de praktijk zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit gebeurt door middel van het Pelsser Voeding en Gedrag-protocol (PVG-protocol).

Tijdens het PVG-onderzoek wordt de relatie tussen voeding en gedrag altijd onderzocht aan de hand van dit PVG-protocol. Hierdoor kunnen ouders verzekerd zijn van goed onderzoek, met betrouwbare resultaten. Het PVG-onderzoek is door de onafhankelijke Erkenningscommissie Interventies erkend als bewezen effectieve interventie bij kinderen met ADHD en is opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).

Het is belangrijk om te weten dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat kinderen die op voeding reageren voor meerdere voedingsmiddelen tegelijkertijd gevoelig kunnen zijn. Voor elk kind zijn dit andere voedingsmiddelen: laat dus niet zomaar iets weg uit het dieet van uw kind, want de kans dat u de goede combinatie van voedingsmiddelen weglaat, is zeer klein. Op dit moment worden door dr. Pelsser artsen opgeleid die het dieetonderzoek in de praktijk kunnen toepassen. Deze artsen zijn werkzaam in Pelsser RED Centra.

Aan ouders wordt dus afgeraden om zelf te gaan experimenteren met voeding en diëten: daarvoor is de hele materie te complex.

Hoe jonger het kind, hoe gemakkelijker het is om het PVG-onderzoek consequent vol te houden. In principe kunnen alle kinderen met gedragsproblemen, van peuter tot puber, deelnemen aan het onderzoek. Bij kinderen ouder dan 10 jaar kan het echter verstandig zijn wanneer de ouders de deelname aan het onderzoek eerst met het kind bespreken. Het is natuurlijk heel belangrijk dat het kind gemotiveerd is en zich daadwerkelijk aan het dieet zal houden.

Overigens zijn kinderen die goed reageren op het RED-dieet over het algemeen zeer gemotiveerd om het dieet vol te houden. Niet alleen omdat hun gedrag anders is geworden, waardoor ze positiever benaderd worden door hun omgeving, maar ook omdat hun lichamelijke klachten vaak verdwijnen, waardoor ze zich duidelijk prettiger voelen.

Meer informatie over ADHD kunt u vinden op www.balansdigitaal.nl van Balans, de landelijke vereniging voor ontwikkelings-, gedrag- en leerproblemen. Ook vindt u informatie op www.adhd.pagina.nl. Meer informatie over voeding en gedrag kunt u, via de werkgroep voeding en gedragsbeïnvloeding van de Stichting Voedsel Allergie, vinden op www.stichtingvoedselallergie.nl.